Zakletý mýtný systém

Mýtná brána v plné zbroji Zřejmě nikomu nemohlo uniknout, že Česká republika buduje systém elektornického mýta. Výběrové řízení provázela celá řada podivností, ale narovinu, které výběrové řízení v čechách je transparentní. Aniž si to všichni uvědomují mýto ovlivňuje téměř vše, neboť zdraží automobilovou dopravu a tou se v dnešní době dopravuje téměř vše, počínaje moukou na rohlíky a konče dvacetimilióntým šroubkem, který tvoří poslední díl do letadla. Ještě zajímavější bude až se zavede mýto i pro osobní automobily což vyřeší 2 mouchy jednou ranou. Zvýší se příjem do státního rozpočtu a ještě budou úředníci vědět kde kdo jezdí.

Satelit nebo mikrovlna

Projdete-li si diskuze na internetu pod články zabývající se výstavbou mýtného systému, musíte nutně získat pocit, že co Čech to odborník. Diskuze se vždy rozčlení na dva nesmiřitelné tábory kde jeden zastává satelitní technologii a druhý mikrovlnou. V podstatě je úplně jedno, která technologii zajišťuje výběr mýta. Jedno to zajisté není lobistům ani výrobcům technologií, ale oba způsoby jsou schopné zajistit výběr mýta stejně kvalitním způsobem. Satelnitní systém má výhody v tom, že není potřeba stavět tolik bran a systém je poměrně dobře rozšířitelný, mikrovlnému naopak zase nevadí přestane-li fungovat nějaké družice a vzhledem k tomu jaké problémy mělo se zavedením satelitního systému Německo bude i mírně jednodušší. Z mého pohledu pro mikrovlnnému systému nahrává ještě skutečnost, že jediným dnes fungujícím celosvětovým družicovým systémem je GPS, který provozuje americká armáda a může jej tudíž kdykoliv vypnout či omezit pro civilní použití.

Evropský systém Galileo je ve fázi vývoje a nemá zrovna na růžích ustláno. Vývoj se prodražuje a časově protahuje nikdo neví kdy bude systém plně funkční a použitelný pro aplikace jako třeba výběr mýta.

Hlavním důvodem proč je jedno, která technologie bude u nás zvolena je fakt, že za pár let se bude všechno předělávat na jednotný systém po celé Evropě. Evropská unie nebyla zatím schopna razit vizi jednotného evproského systému pro výběr mýta. Jednotlivé státy si tak vytvoří každý svůj systém a pak se bude někdo léta zabývat propojením všech systémů. Abychom pak nedošli k tomu že kamióny budou muset mít na čelním skle dvoupatrovou poličku kam by se vešlo x krabiček pro měření mýta v jednotlivých státech Evropy.

Jak probíhá výběr

Velmi zjednodušeně tak že brána kontaktuje vaší palubní jednotku premid a ta vám dá písknutím znamení že je vše v pořádku. Brána pošle do centrálního systému informace o tom že jste projeli právě touto branou a přidá informace o čase a své poloze. Centrální systém odečte příslušnou částku a jede se dál, kočárem bílým podél skal. Pokud nebudete mít palubní jednotku ve vozidle, které podléhá výběru mýta tak vás „běžná“ brána nezaregistruje. Ne každá brána je však běžná a dříve nebo později projedete kontrolní bránou, která si vás vyfotí a zašle do systému vaší značku. Poté jste vyhodnoceni jako neplatiči a předáni celní správě k řešení vašeho přestupku. Více se o principu výběru mýta dozvíte na www.premid.cz.

Co se to pořád kolem toho mýta děje

Výběrové řízení

Člověku, který aspoň občas sleduje média nemohlo uniknout, že kolem mýtného systému celkem živo. V první fázi se několikráte dokola řešilo zda byl vybrán ten nejlepší dodavatel. To je, ale těžko řešitelná otázka, neboť ten kdo výběrové řízení vyhrál bude stále tvrdit, že je nejlepší i kdyby to nebyla pravda a druhá, poražená strana se u tak velké zakázky jako je mýto, těžko smíří s tím, že „oni“ jsou lepší. Bude se proto snažit využít všech dostupných prostředků k tomu, aby výběr zpochybnila. Výsledek to má pouze jeden a to je prodloužení termínu zavedení systému. Napadne-li někoho, že by se snad mohlo ušetřit, tomu snad nevěříte.

Právní vakuum

Náš stát se v poslední době vyznačuje tím, že vše dělá na poslední chvíli a ještě lépe pět minut po 12. Mýto není vyjímkou. Výběrové řízení spolu s podpisem smluv skončilo v době kdy zákon o výběru mýta byl ještě horký jako brambor a o prováděcích vyhláškách se vědělo jen to, že je bude nutné vydat. Toto právní vakuum vedlo několik firem ke stažení nabídek na tuto zakázku. Cenová vyhláška určující cenu za jeden kilometr spatřila světlo světa teprve nedávno, začátkem listopadu. Berme to, ale s úsměvem, termín spuštění je teprve za měsíc, tedy, spousta času na změny ;-)

Antimonopolní úřad a Policie

Po ukončení výběrového řízení plného „podivných“ rozhodnutí se neúspěšní kandidáti obrátili na antimonopolní úřad a na úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Úřady občas zakázku pozastavili, občas vyšlo rozhodnutí, že je vše v pořádku. Problém byl zejména v tom, že zákon o elektronickém mýtu ještě neexistoval a nebylo tudíž dle čeho rozhodovat. Výsledkem po několika tahanicích je však rozhodnutí, že výběrové řízení je v pořádku – toto přišlo cca v březnu 2006. Na podzim jen státní zájem o zakázku rozvířila zpráva o tom, že Policie si z ministerstva dopravy odvezla „pár“ dokumentů k prověření.

Pozastavení výstavby

Zákaz stavby mýta přišel nečekán a nezván v polovině října. Brněnský krajský soud zakázal s okamžitou platností stavbu mýtného systému z důvodu stížnosti jednoho z odmítnutých uchazečů o tuto zakázku. Budeme-li věřit, že soudy jsou nezávislé a rozhodují dle nejlepšího mínění na základě předložených důkazů, nedalo se nic dělat. Zvláštní m se ale jeví skutečnost, že po cca týdnu soud své nařízení zrušil – nechme to raději bez komentáře. Většina z nás nezná podrobnosti a tak není na místě vytvářet ukvapené závěry.

Elektřina po drátě nebo po naftě

Vlastní stavba mýtné brány by z hlediska záboru pozemku nebyla problémová, neboť stavby stojí na pozemcích ve vlastnictví státu – v ochranném pásmu dálnic či silnic. Horší je situace s připojením bran na životadárnou elektřinu. Někde lze napájení vyřešit „stažením“ elektřiny z dálničním hlásek jinde to bohužel nejde a budují se připojky. Zde začíná problém. Přípojky vedou po jiných pozemcích než ve vlastnictví státu a tak přicházejí na světlo poměrně zdlouhavé tahanice o zápis věcných břemen a dlouhé čekání na stavební povolení. Jsou tak 2 možnosti – stavět přípojky bez povolení a nebo přípojky nestavět. Výsledkem je, že více než polovina bran bude od 1.1.2007 zásobena elektřinou s diesel agregátu. Na tom není nic špatného, kdyby však nepřišel opět stát s tím, že na agregáty je potřeba mít povolení a pokud nebude tak smůla.

Jak to dopadne?

Říká se – čas všechno vyřeší. Nevím jak v Čechách. Pokud stát, který zadal zakázku na výběr mýta, vybral si dodavatele, přes 10 úřadů potvrdil jeho výběr, bude neustále házet dodavateli systému klacky pod nohy, systém se zřejmě nespustí nikdy. Posuďte sami:

  • výběrové řízení je vypsáno v době kdy neexistuje legislativa
  • výběrová komise je opředena tajemstvím
  • úřady vydávají postupně zákazy a povolení na podepsání smlouvy
  • nový ministr dopravy nekomunikuje se starým – vše ve stylu já nic to ten přede mnou
  • stát neví jakou vlastně chce technologii – vybere mikrovlnou poté chce satelitní – návrh aby dálnice hlídal mikrovlnný systém a silnice I. třídy satelitní je „šílený“ nápad
  • stát není schopen urychlit správní řízení pro výstavbu
  • neustále se hledá proč systém nepůjde spustit
  • zákaz spuštění pilotního provozu od 1.12.2006
  • a nejlepší zpráva nakonec – Kapsch už asi mýto nedostaví

Mám pocit, že stát prostě nechce aby se vše stihlo v termínu. Možná by rád vydělal na smluvních pokutách, možná někdo s odmítnutých uchzečů nabízí více a nebo jsme prostě jen v Čechách. Daňovému poplatníku to může být jedno, stejně všechno zaplatí.

Komentáře

Doposud nebyl připojen žádný komentář. Buďte první!

Připojte váš komentář!

Můžete používat Texy! syntaxi.

* Hvězdičkou jsou označeny povinné informace.

Cimrman

Kam jinam?

Mladí ochránci přírody