Vzhůru k nebesům - The Millau Viaduct

Millau Viaduct

Při jízdě po francouzské dálnici A75 spojující Paříž a Barcelonu překonáte technický skvost ve formě nejvyššího dálničního mostu na světě. Most překonávající říční údolí řeky Tarn v jižní Francii navrhl francouzský mostní inženýr Michel Virlogeux ve spolupráci s hlavním architektem britem Lord Norman Foster. Oficiální otevření proběhlo 14.12.2004.

Most slouží k výraznému zrychlení a zklidnění dopravy. Před jeho postavením bylo nutné nejdříve sestoupat do údolí a poté opět vystoupat na druhou stranu což výrazně zpomalovalo silniční dopravu a znamenalo výraznou dopravní zátěž v údolí.

Millau Viaduct Most se skládá z 8 polí podporovaných 7 pilíři, které mají tvar obráceného Y. Vozovka je dlouhá 2460 m, váží úctyhodných 36000 tun. Každé pole je dlouhé 342m (2 krajní pole mají délku 204m) uprostřed těchto polí jest umístěn pilíř. Nad vozovku se tyčí až 90m vysoké pylony (každý váží přes 600 tun), které pomocí lan udržují vozovku mezi pilíři. Jak se vozovka line nad údolím mění se i výška ode dna údolí z cca 77 až na maximálních 246m. Vlastní stavební práce začali v říjnu 2001, avšak povětrnostní podmínky značně komplikovali stavbu trvající 3 roky. Základy mostu činí betonové desky o tloušťce 5m na kterých stojí vlastní pilíře. Tyto betonové desky mají pilotové založení a to do hloubku 9 – 16 m. Každý pilíř zlhnul přes 2000 m3 betonu (cca 285 čtyřnápravových mixů). Vlastní mostovka je ocelová. Je vyrobena v segmentech které byly navzájem na sebe napojovány.

Millau Viaduct Při vlastní stavbě mostovky bylo postupováno metodou postupného výsuvu, což má pro vysoké stavby neocenitelnou výhody v tom, že stavba se děje pouze nahoře kdesi v oblacích a do údolí se vliv stavební činnosti promítne jen minimálně či vůbec. Z jednoho kraje mostu je postupně budována mostovka a hydraulicky posouvána vpřed na pilíře. Vozovka byla budována v celé šíří šesti pruhů současně. Vzhledem ke značnému rozpětí mezi pilíři (až 340m) bylo nutné vystavět pomocné pilíře skrze které mostovka postupovala kupředu. Pro představu rychlost posunu mostovky činí 60 cm za 4 minuty (60 cm byl jeden posuvný cyklus). Těchto cyklů muselo být vykonáno celkem 4820.

Most je navržen pro extrémní klimatické podmínky. Záruka na stavební práce je těžko uvěřitelných 120 let. Most má odolat větru do 250 km v hodině (od síly větru 110 km/hod je zastaven provoz kamiónů). Společnost která mot vystavěla získala licenci na jeho provozování do roku 2080. Náklady na stavbu dosáhly 320 miliónů eur a byly plně hrazeny stavební společností. Návratnost investice je vypočtena na 20let.

Millau Viaduct Millau Viaduct

Komentáře

1 | Hydra | před desíti roky

Několikrát jsem po tomhle mostu jel a je to úžasný zážitek…

reagovat

2 | veronika | před devíti roky

millau

pres most jsem jela,je super :-D :-P

reagovat

Připojte váš komentář!

Můžete používat Texy! syntaxi.

* Hvězdičkou jsou označeny povinné informace.

Cimrman

Kam jinam?

Mladí ochránci přírody