Prověřeno Dakarem

Dakar

Kdo by neznal slavnou pouštní rallye, která si již více než 30 let, zřejmě právem nese označení nejtežší rallye na světě. V našich krajích ji zřejmě nejvíce proslavil Karel Loprais a Josef Kalina, který je vlastně duchovním otcem, tehdy ještě československé účasti. Ale historií dakarské soutěže se zabývat nechci.

Určitě jste si všimli že pokud se nějaká automobilka úspěšně účastní Dakaru, začne tento fenomén silně využívat v propagaci. Na tom by nebylo nic divného, rallye jsou hlavně o propagaci a důkazech, že pokud si zakoupíte vůz od výrobce, který se úspěšně účastní rallye soutěží, máte vlastně doma malého soutěžáka. Ostatně automobilky stojí účast továrních týmů nemalé peníze.

Otázka zní k čemu je vlastně pro vývoj běžných aut fakt, že se výrobce účastní závodů? Určitě se díky snaze být stále rychlejší a mít auta co více vydrží, žene kupředu vývoj, ale pro běžné výrobky automobilky se toho dle mého názoru moc nemění. Cena soutěžních speciálů je natolik vzdálená ceně bežných aut, že si lze jen těžko představit zda se vůbec něco ze zkušeností nasbíraných v rallye, použije do sériové výroby.
Kdejaký sportovně založený nadšenec, který si koupí auto proklamované puncem „prověřeno Dakarem“ bude možná zklamán že při přejezdu první duny (kterou v našich zeměpisných šířkách nebude snadné najít) neuspěje. Nemyslím si, že uživatelé kupující si auto jsou blbci, jen mne prostě přijde nefér zakládat reklamu na něčem, z čímž má seriové auto společný tak znak automobilky.

Pokud přijmeme fakt, že na sériově vyráběném autě jsou použita některá osvědčená řešení ze soutěžních aut tak je potřeba přihlédnout k životnosti. Běžný uživatel většinou chce aby mu auto vydrželo co nejdéle, tedy 200–300t km či 15 let (plus mínus). Závodním speciálům postačí aby vydržel motor jeden závod a zbytek součástí jednu etapu. Tovární týmy jsou prakticky schopné za noc sestavit nové auto a tak je svazují pouze pravidla soutěže, kolik toho lze použít. Tedy opět slogan „prověřeno Dakarem“ silně pokulhává za realitou.
Jiná věc je u „téměř“ sériových aut se kterými se účastní nadšenci a upraveno mají tak max. pérování, tlumiče a doplněný bezpečnostní rám, zde by se dalo o prověření soutěžemi hovořit.

Na druhou stranu na Dakar se pěkně dívá a člověk žasne nad tím co auta i lidi v nich vydrží :)

Komentáře

Doposud nebyl připojen žádný komentář. Buďte první!

Připojte váš komentář!

Můžete používat Texy! syntaxi.

* Hvězdičkou jsou označeny povinné informace.

Cimrman

Kam jinam?

Mladí ochránci přírody