Příliš velké sousto

Předvolební hesla jsou pěkná věc, ale stará pravda říká, že nic se nemá přehánět. A jesliže někdo slibuje 61 km pražského okruhu za 4 roky, když se 17 km staví 26 let tak bude někde chyba a nebo jde vskutku o zázrak.

SOKP - Silniční okruh kolem Prahy

Poměrně často se přesouvám po pražské magistrále a není to tak dlouho co se na každém sloupu objevila předvolební hesla ODS. Asi po 2 km jízdy znáte již téměř veškeré verze předvolebních plakátů hlásajících nové cyklostezky, auto pod zem, asistenty pro vozíčkáře a další. Pro mně šokujícím heslem je však 61 km městského okruhu do roku 2010. Tomu, přece nelze věřit ani omylem. Nakoukněme trochu do historie.

O nutnosti silničního okruhu kolem Prahy se ví již řadu let. Za bývalého režimu slavila úspěchy výstavba Barrandovského mostu (ten je ovšem součástí vnitřního městského okruhu měl být určen pouze pro vnitřní dopravu) a nevalně se minulý režim podepsal na vybudování magistrály přes Václavské náměstí. SOKP neboli silniční okruh kolem Prahy je rozdělen do 11 úseků a to úsek 510 až 520. Do roku 1989 byl zprovozněn pouze jeden úsek a to 515 Slivenec – Třebonice, který propojuje výstupní Barrandovskou s dálnicí D5 na Plzeň. Úsek je v provozu od roku 1983. Od roku 1989 do současné doby byly vystavěny úseky 510 – Satalice – Běchovice (česky řečeno část od Štěrbohol na Černý most – zprovozněno 1993) a mezi lety 1998 – 2001 úseky 516 – Třebonice – Řepy a 517 – Řepy – Ruzyně navazující na úsek 515 a propojující tak Barrandovský most s dálnicí D5 a rychlostní silnicí R7 na Chomutov. Celkem bylo tedy během 26 let vystavěno 17 km okruhu z celkových 83 km. Zbývá tedy pouhých 66 km na cca 4 roky.

To je slušné sousto a i kdyby tomu člověk chtěl věřit stačí se podívat na letošní pokusy se zahájením stavby 514 – Lahovice – Slivenec. Koncem dubna 2006 nabylo právní moci stavební povolení a koncem května se člověk mohl dočíst v tisku následující zprávičku.

Dnes byla oficiálně zahájena stavba 514 Slivenec – Lahovice za přítomnosti předsedy vlády Jiřího Paroubka, 1. tajemníka ministra dopravy Antonína Tesaříka, náměstka primátora Jana Bürgemeistera, předsedy Sdružení SOKP Františka Vnoučka, generálního ředitele ŘSD ČR Petra Laušmana a ředitele SFDI Pavla Švagra. Všichni jmenovaní pronesli krátkou řeč a odhalením informační tabule stavbu zahájili. Výstavba celé stavby si vyžádá investici ve výši necelých 9-ti miliard Kč. Část této sumy je z příspěvku Fondu soudržnosti EU (103 mil. Euro).

Dnes máme cca 4 měsíce po zahájení a na výše uvedené stavbě se neudálo téměř nic. Jediné čeho si projíždějící člověk, mířící o víkendu po „zasekané“ R4 směr Strakonice, všimne, jsou vykácené keře a shrnutá ornice. Pěkné počasí zvolna končí, přichází podzim, bláto a zima. A proč že se nic nedělá? Stavba 514 se připravuje už více než 10 let přesto se po zahájení došlo k zajímavým věcem – nejsou vykoupené všechny pozemky, není hotová projektová dokumentace, nejsložitější křižovat v Čechách která vznikne křížením Strakonické R4, okruhu 514 a dalších místních komunikací, se zdála odborníkům příliš složitá tak dochází k jejímu přeprojektování. Všechny tyto zdržovací manévry mají jediný výsledek. Termín zahájení stavby se posouvá, termíny dokončení však nikoliv. Poté není problémem vidět na stavbách to, že se musí dělat od rána do noci, víkendy, svátky, vánoce, zima nezima, kvalita nekvalita, logika nelogika hlavně ať nám to roste a směle ke světlejším zítřkům. Zkrátka plán splníme i kdyby na chleba nebylo. A to všechno jen proto, že se nahoře někomu nechce moc přemýšlet a nebo naopak, že si odpovědní lidé neumějí bouchnout pěstí do stolu a konečně jednou říci, že 28 hodin denně prostě není a počasí, že se nedá objednat na 3 roky dopředu.

A tak závěrem jen toto – držím ODS ve volbách palce, ale je čas stoupnout si nohama na zem a přestat si vyprávět pohádky.

Komentáře

Doposud nebyl připojen žádný komentář. Buďte první!

Připojte váš komentář!

Můžete používat Texy! syntaxi.

* Hvězdičkou jsou označeny povinné informace.

Cimrman

Kam jinam?

Mladí ochránci přírody