Kola 3.ročník - OD PRAMENE K PRAMENI

Zápis z třetího ročníku cyklovýletu po českých krajinách.

20.7. – 28.7. 2001

Trasa (cca): pramen Moravy – Kralický Sněžník – Lanškroun – Svitavy – Polička – Nové Město na Moravě – Žďár nad Sázavou – Jihlava – Dolní Cerekev – Maršov – Jindřichův Hradec – Třeboň – Hluboká nad Vltavou – Netolice – Prachatice – Volary – Strážný – pramen Vltavy – cca 420 km

Účastníci: Honza, Myšák, Iva, Konop (kachna 1), Monty (kachna 2), Iveta, David, Macek

Trasa v číslech

Celkem ujeto 433,77 km – nejsou zde započítány jízdy na nákup z chalupy, bloudění po Šumavě a další drobnůstky do výše 100 km. Podrobný popis tras včetně výškových profilů je uveden u jednotlivých dní

Zajímavosti z cesty

  • Honza sedí na balíku slámy: „Ten balík hřeje, to je jako bych seděl na vejcích.“
  • Při vzpomínce na loňská kola když Honzu při jízdě píchal vosa do rtu: „Quasimodo hadr.“
  • Konop: „Jé viděli jste na silnici toho přejetýho ježka? Ten byl jak do herbáře.“
  • Nocování nad Kostelcem: „Z čeho dělaj Kostelecký uzeniny? Z těch mrtvejch cyklistů co tu najdou v bahně. Tak to je dobrý to jsme za 3 dny v Praze, v masně v párku.“
  • Honza v Jindřichově Hradci při snídaňoobědě: „Támhle je nějaký zvíře pod vratama. To bude asi podvraťák.“
  • Myšák při pohledu na Honzu: „Ty vypadáš jako vrchovina.“
  • Iva v Jindřichově Hradci při snídaňoobědě: „Chce někdo pizzu?“ Macek: „A kolik stojí?“ Iva: „18 korun“ Macek: „A máš?“
  • plísňáky = cyklistické kraťasy
  • vrchol voloviny = odjezd

Den nultý – pátek 20.7.2001

Dnes večer se všichni scházíme v Otradovicích, protože po půlnoci bychom měli odjet směr Kralický Sněžník. Na vrcholu máme dle plánu být na východ Slunce. Cílem celé výpravy je dojet k pramenům nejdelší české řeky – Vltavy. Vidinou odjezdu odcházíme do garáže a přiděláváme na kola různé nesmysly jako klipsny, světla, nosiče a podobně. Kolem 11 hodiny večerní kdy vrcholí přípravy na odjezd venku stále prší a to tak, že dost. Na sobotu stále hlásí déšť, v některých oblastech, zvláště kolem Kralického Sněžníka, se vyhlašuje 1. stupeň povodňové aktivity. Někdo přichází s nápadem jet o den později. Na pořad dne přicházejí otázky:

  • Jak doženem těch sobotních 40 km, když pojedeme až v neděli?
  • To přijdeme o odpočinkový den na chalupě?
  • Snad nepojedeme ty dva dny v jednom to by byla stovka?
  • Riskneme to dneska?

Hlasujeme poprvé a vyhrává dnešní (sobotní) odjezd. Poté vylézají na povrch další otázky jako co budeme na Sněžníku dělat když bude celý den pršet. Po chvíli přichází druhé hlasování a odjezd je odložen o den. Kolem jedné hodiny popůlnoční, někdo i později odcházíme spát.

Den první – sobota 21.7.2001

Se vstáváním příliš nespěcháme, jelikož máme celý volný den. Odjíždět „možná“ budeme zase kolem 1 popůlnoční. I z důvodu, že toho příští noc moc nenaspíme není důvod spěchat z vyhřátého spacáku. Po snídani kolem 11 polovina volí jízdu na kole do Benátek nad Jizerou (Iva, Myšák, David a Macek) a druhá polovina (Konop, Monty, Iveta a Honza) jdou s Ivou a Betynkou na delší procházku, která končí koupáním v Jizeře. Nikdo kromě Ivy a Betty se však do řeky neodváží.
Den uběhne ani nevíme jak a je tady odpoledne a večer. Dobalujeme věci, rozdělujeme si jídlo a některé věci necháváme zde a to ty u kterých tušíme, že jsou nepotřebné. Za chvíli již vypukne odjezd. Iva si oddychla s tím, že třetí noc by s námi již vzhůru nebyla.

Den druhý – neděle 22.7.2001

Nastala chvíle odjezdu. Kola v ávii jsou již naložena a přivázána. Zbývá naložit naše zavazadla a pár drobností jako třeba nás. Ukládáme se dozadu do avie ke spánku. Cesta probíhá asi v klidu, protože vzadu spím až do té doby než se na mně sesunulo kolo a šlapka navštívila moje záda. Do avie se vejde přesně osm kol a šest ležících osob. Většina je zabalena do spacáků a klouže v zatáčkách po karimatkách. Snažíme se naspat co se dá. Pramen Moravy. Ve 4:15 jsme na místě pod Kralickým Sněžníkem. Teplo zrovna není, obloha je potažena ocelovými mraky ale naštěstí neprší. Vrchol je v mlze a fouká celkem dosti svižný vítr. Vyrážíme ostrým krokem směrem na vrchol Kralického Sněžníka a prameni Moravy. Po hodině chůze se ráz krajiny změnil pouze tím, že jsme vlezli do mlhy a začalo více foukat. Stromy jsou stále dosti vysoké a svahy strmé tušíme tedy, že k vrcholu je to ještě dosti vysoko. To, že někde uvidíme svítání jsme vzdali, mlha houstne a cesta začíná klesat. S těžkým srdcem se obracíme zpět k avii. Tam dle mapy zjišťujeme, že jsme dojeli asi na špatnou cestu. U pramene jsme tedy nestanuli takže si ho můžete vychutnat alespoň na fotce.

Většině z nás se klíží víčka a tak si živě představujeme jak bude vypadat cesta na kole. Kolem 7:30, zabaleno, naloženo a vyrážíme. Několik prvních km je to OK protože klesáme. Původně máme naplánováno 45 km někam za Lanškroun. Potřebujeme, ale dohnat sobotní ztrátu takže to trochu „natáhneme“. Postupně se otepluje a tak odkládáme svršky i spodky. První zastávkou je Lanškroun, kde se posilňujeme v místních potravinách. Dále máme klesat přes Červenovodské sedlo, ale po důkladnějším pohledu na mapu zjišťujeme, že do sedla se bude stoupat. Aniž to chceme jedeme jinudy, ale kopec nás stejně nemine. Kolem druhé odpolední dojíždíme do Svitav kde jdeme na jídlo. Usínáme u stolů a číšník se nestačí divit, ale kouká mu z očí, že by si to s náma vyměnil. Dále pokračujeme do Poličky, cesta je střídavě do kopce a z kopce, ale je vedro. V Poličce již máme za sebou 90 km, ale ještě není konec. Cílová stanice Milovský rybník, je vzdálena ještě 23 km a cestou je několik opravdu výživných kopců.
Monty s Konopem mají již pár km před cílem opravdu dost protože vedou kola již i po rovině. Konečně kolem 8 večerní dorážíme do kempu. Stavíme stany a krutě nás otravují komáři a jiné podobné potvory. Sprchy fungují pouze do 19 hodin, protože poté se uzavírá recepce. Jdeme se tedy vykoupat do místního rybníka. Voda je krutá, ale chuť ze sebe smýt sůl je silnější. Vaříme večeři a poté již odcházíme na zasloužený spánek.

Údaje ze cyklocomputeru:

  • ujetá vzdálenost – 113,16 km
  • čistý čas jízdy – 6h 22m 36s – 22956s
  • z toho průměrná rychlost – 17,75 km/hod
  • překonaný výškový rozdíl – 2405,1 m

Výškový profil 1.den

Den třetí – pondělí 23.7.2001

Ráno nás kolem 9 hodiny vyhání slunce ze stanu. Někdo páchá ranní očistu v rybníku. Začínáme balit a chystat se k odjezdu. Ke snídani máme co se najde, třeba i včerejší těstoviny a luncheonem a svíčkovou za studena. Kupodivu je to celkem dobré. Odjíždíme až kolem poledního bez placení. Stále se opakující názory co takhle dojet až na chalupu i když je to 120 km upadají do ztracena po prvních pár kilometrech. V Novém Městě na Moravě si dáváme snídani nebo oběd a po menší názorové výměně, zda-li pojedeme po hlavní silnici nebo po vedlejších silničkách, odjíždíme po hlavní směr Žďár nad Sázavou a dále směr Jihlava. Začalo trochu pršet a tak občas stojíme v nějaké autobusové zastávce. Déšť chvílemi opravdu sílí, ale zatím to jde.

Není vedro a jede se celkem dobře a tak stále padají provokativní návrhy, že dojedeme až na chalupu a poté mít namísto jednoho volného dne, volné dny dva. Včerejšek se však ozývá stále častěji a tak se zastávkou ve Velkém Beranově dojíždíme kolem 18:30 na náměstí v Jihlavě. Zde všichni kromě Honzy (přecpal se u snídaně a teď hlídá kola) odcházejí na večeři. Kolem půl osmé vyrážíme dále, ale již je jasné že na chalupu to není. Z Jihlavy jedeme směrem na Dolní Cerekev a po několika táhlých kopcích, které musí Monty jít pěšky, jelikož jí neslouží koleno, zůstáváme nad obcí jménem Kostelec. Zde se vyrábějí Kostelecké uzeniny a na toto téma se později rozvíjí několikero teorií, které si můžete přečíst na první stránce.

Stany stavíme na malém loučce u malého lesíka pod velkým polem. Jsou sice vidět ze silnice, ale řidiči mají snad jinou starost něž čumět do okolí kde kdo stanuje. Na loučce jsou balíky se slámou již dosti odleželou, takže snad nehrozí, že ji ráno přijede někdo sbírat. Pod kopcem kuňkají žáby a komáři tu žerou stejně jako v kempu ze, kterého jsme ráno odjeli.

Obloha je stále zataženější a tak v očekávání bouře a přivalových děšťů řádně připevňujeme stany a přikrýváme igelitem i kola. Ještě před spánkem sedíme před stany a vyprávíme hrůzné příhody jak by to bylo kdyby teď někdo vylezl ze křoví a tak. Nikomu se pak nechce ani na záchod na kraj lesa a tak poslouží balíky v nižších částech loučky.

Údaje ze cyklocomputeru:

  • ujetá vzdálenost – 75,00 km
  • čistý čas jízdy – 4h 15m 49s – 15349s
  • z toho průměrná rychlost – 17,59 km/hod
  • překonaný výškový rozdíl – 1300,2 m

Výškový profil 2.den

Den čtvrtý – úterý 24.7.2001

Probouzíme se do ocelově deštivého rána. Ležíme a paříme se ve stanech stále doufajíce že pršet přestane. Odbyla jedenáctá hodina a prší stále dále. Není to žádný slejvák, ale prší. Mezi 11 a 12 hodinou balíme mokré věci a odjíždíme směr Maršov. První zastávka je u krámu v Kostelci kde za deště konzumujeme klasický snídaňooběd.

Cesta je zvláštní, hodně přestávková. Vždy ve vesnici chvíli čekáme schováni v nějaké budce jestli si to déšť nerozmyslí. Vždy když přestane chvilku pršet nebo jen mrholí vyrážíme dál. Než ovšem dorazíme do další vesnice déšť zesílí a je to. Tímto stylem jsme se dopracovali až ke stálé jízdě bez ohledu na vodu. Rozdělili jsme se na 2 poloviny po 4 kusech. Rychlejší vyrazili natěšeně kupředu a po 2 vesnicích jsme se zase sešli jelikož někde špatně odbočili.

Čekáme v autobusové zastávce už asi hodinu a déšť stále sílí. Myšák nechtěně pohazuje hrozinky po zemi a pak na ně smutně kouká a chce jich alespoň pár zachránit. Prší stále a tak vyrážíme až do cíle. Ve Studené nakupujeme pár drobností v krámu, např. RUM do čaje. Na chalupu dorážíme po 5 hodinách od startu, úplně mokří a skřehlí.

Chalupa je chalupa, stany schnou ve stodole, kola spokojeně odpočívají ve stodole, dřevo praská v kamnech a žaludek si užívá čaje s rumíčkem či jiným povzbudovadlem. Zítra je volný den a tak nálada stoupá.

Údaje ze cyklocomputeru:

  • ujetá vzdálenost – 36,25 km
  • čistý čas jízdy – 2h 01m 22s – 7282s
  • z toho průměrná rychlost – 17,92 km/hod
  • překonaný výškový rozdíl – ??? m

Den pátý – středa 25.7.2001

Nic víc než že byl volný den, zde zatím není.

Den šestý – čtvrtek 26.7.2001

Údaje ze cyklocomputeru:

  • ujetá vzdálenost – 77,26 km
  • čistý čas jízdy – 3h 55m 15s – 14115s
  • z toho průměrná rychlost – 19,70 km/hod
  • překonaný výškový rozdíl – ??? m

Den sedmý – pátek 27.7.2001

Údaje ze cyklocomputeru:

  • ujetá vzdálenost – 76,33 km
  • čistý čas jízdy – 4h 50m 28s – 17428s
  • z toho průměrná rychlost – 15,77 km/hod
  • překonaný výškový rozdíl – ??? m

Den osmý – sobota 28.7.2001

Den závěrečný. Z posledních sil se skrze Šumavské kopečky jako třeba Bučina dostáváme k pramenům Vltavy.

Údaje ze cyklocomputeru:

  • ujetá vzdálenost – 55,77 km
  • čistý čas jízdy – 3h 30m 29s – 12629s
  • z toho průměrná rychlost – 15,90 km/hod
  • překonaný výškový rozdíl – ??? m

Komentáře

Doposud nebyl připojen žádný komentář. Buďte první!

Připojte váš komentář!

Můžete používat Texy! syntaxi.

* Hvězdičkou jsou označeny povinné informace.

Cimrman

Kam jinam?

Mladí ochránci přírody