200 000 km s VW Transporter

VW Transporter

V roce 2004 jsem se rozhodoval jaké auto se stane mým přítelem na cestách za prací a zvolil jsem VW Caddy. K tomuto období se vztahuje článek 100000 km s VW Caddy. Čas pokročil, Caddy šel do světa a od roku 2006 jsem povýšil na model Transporter a jelikož cestováníbylo hodně, po 4 letech se na tachometru ukázala hranice 200000 km. Je na čase udělat opět malé ohlédnutí.
VW Transportera mám ve verzi kombi se 2 řadami sedadel (6 míst), krátký rozvor, prosklená karoserie, motor 2,5 TDI o výkonu 96kW (tedy 2 červená písmenka na zádi :)). Auto jsem zakoupil jako nové, skladové s celkem zajímavou slevou (asi se jich před zimou chtěli zbavit). Když jsem odjížděl od prodejce měl jsem hřejivý pocit malého kluka, jemuž plní sen vlastnictvím vysněného auta.

Vím že dnes už mnoho značek aut těží spíše z historie a většina modelů se vyrábí ve východní části Evropy, ale ani po 6 letech jízd s VW bych z důvodu spolehlivosti neměnil. Jiná otázka je cena, kde se VW rozhodně nemůže hlásit k významu své značky a to lidový vůz. Pro začátek je dobré uvést že auto mně slouží zejména k práci, tzn. že má najeto na straně jedné hodně po stavbách na straně druhé hodně po dálnicicích a téměř nezatížené. Převoz nákladu se koná pouze občas a tak poměr mezi naloženými a nenaloženými jízdami je tak 1:50.

Co bylo třeba měnit

Do 120 000 km jsem pravidelně navštěvoval servis na tradiční výměnu olejů a filtrů. Po uplynutí záruky jsem s radostí opustil brány značkového servisu, kde máte litr oleje za 800 Kč a přitom se kvalitativně stejný olej dá pořídit za 260 Kč – chápu že servis musí něco vydělat, ale co je moc to je moc. Olej se dle chytrých knih mění po 30t km, ale všeobecně se doporučuje i u long-life olejů měnit po 20t km.
Brzdy vzhledem k mým  častým jízdám do dálnici jsou bezproblémů a během 200t km došlo pouze jednou k výměně předních destiček, jinak je vše původní a funkční. Na předních kotoučích jsou ještě 2 mm než bude dosažena mez opotřebení.
Po 30t km se objevila závada s rozbitým servočerpadlem řízení, což bylo zajímavé z hlediska ne-fungování všech slibovaných servisů a záruk mobility – více zde.
Vzduchový filtr není nutné měnit vždy spolu s výměnou oleje, záleží na prostředí ve kterém jezdíte, ale jeho výměou nic nezkazíte. Palivový filtr bych vzhledem ke kvalitě pohonných hmot v Čechách, měnil minimálně v předepsaných intervalech, které jsou 120t km.
Vím že existuje celá řada věcí, které se u Transporteru preventivně mění jako volnoběžka alternátoru a klimatizace, vodní pumpa, … zatím jsem nic z tohoto neměnil a auto jezdí. Uvidíme dále.

Jak to jezdí a za kolik

Předně je třeba si uvědomit že jde o dodávku a proto naříkat že jdou ve 120 blbě řezat zatáčky není na místě :) Auto váží cca 2 tuny, aerodynamicky žádný zázrak, ale pětiválcové motory 2,5 TDI jsou schopné auto poměrně rychle rozhýbat na požadovanou rychlost. Podvozek je tvrdý a pokud jezdíte nezatíženi budete občas skákat jako koza :), zejména na našich silnicicích. Řízení je přesné a bez větších problémů, ale jak jsem již psal, před zatáčkou je dobré si uvědomit že nemáte sporťák. Tvrdost auta se dá celkem spolehlivě omezit demontáží příčných stabilizátorů. Ten zadní je otázkou chvíle, ten přední je náročnější (zejména pokud jej demontujete po pár letech provozu). Auto se vám poté začně více naklánět v zatáčkách, ale je to přirozenější než když vám to stále drží, drží a pak jste najednou v příkopě.
Výkon motoru je pro mne dostačující (96 kW), není sice určen na závodění na dálnici ale poměrně slušný kroutící moment zajišťuje, že když už dosáhnete rychlosti 150, tak ji bezproblémů udržíte až na vrcholek kopce. Maximální rychlost, kterou jsem zkoušel na letišti v Milovicích byla dle GPS 192 km/hod.
Nevím zda je v autě omezovač napojený na teplotu motoru, ale pokud je motor studený tak netáhne a je to hodně znát. Nemám proti tomu nic, ono tůrovat studený diesel není to pravé, jen je s tím potřeba počítat, třeba pokud se chcete v zimě vyhrabat ze závěje nebo v létě z bažiny, kde jste omylem zaparkovali.
Spotřeba odpovídá velikosti a hmotnosti auta. Po 40t odjetých km se spotřeba ustálí, u mne na průměrných 9,2 litru. V zimě je to spíše k 10, v létě 8,5. Na naložení auta moc nezáleží (pokud tedy netáhnete vlek tam už to znát bude). Pokud jste v oficiálních dokumentech našli jinou spotřebu je to v pořádku, tam se vždy udává o litr méně :).

Užitná hodnota

Vždy najdete věc co se vám do auta nevejde o pár milimetrů nebo případ kdy byste potřebovali mít v autě něco trochu jinak. Jde o to aby těchto situací bylo co nejméně. Základním předpokladem pro dobré využívání byla demontáž přepážky za zadními sedadly (dnes se již zákony změnily k lepšímu a přepážky se do aut nedávají ani když si kupujete auto s odpočtem DPH). Přepáka má jedinou výhodu a tou je, že vám případný náklad necestuje směrem dopředu.
Vyndavání a nandavání druhé (případně třetí) řady sedadel je jednoduché. Jednosedačku odnesete v pohodě v jednom člověku, dvousedačku už ne tak v pohodě ale odnést se dá a kdo má celou řadu v jednom kuse od toho se vyžaduje buď spolupráce třetí osoby a nebo trocha toho tréninku.
Pro běžný život je to auto ideální velikosti. Bezproblému dovnitř dostanete 2–3 dětské kočárky aniž je musíte skládat, lyže nemusíte cpát na zahrádku, kola lze přepravovat po mírné úpravě (sundání předního kola) napříč a vejde se jich tam poměrně dost (vezl jsem jich 14). Zavazadlovž prostor při dvou řadách sedadel pojme bagáž pro cca 15–20 lidí (pokud nemá každý loď :)), je tedy slušně dimenzován. Při vyndání druhé řady sedadel tak odvezete např. věci 35 lidem na 14-denní letní tábor nebo 15 rozložených kancelářských stolů Smejici se.
Ani v případě stěhování není nutné hned házet flintu do žita, byt 3+1 se sklepem sice najednou neodvezete ale postupně se dá odvést celá řada věcí jako piáno (ne křídlo), 6 praček, nespočet krabic od banánů s věcmi a nebo také 16 lidí kteří pospíchají na vlak. Zkrátka máte o zábavu postaráno možnosti jsou takřka neomezené.

Tak různě

  • pod přední dvojsedačkou (pokud jí máte) se nachází poměrně velký úložný prostor – přišel jsem na to náhodou po roce když mne tam spadly klíče :)
  • demontáží předního příčného stabilizátoru získáte zlepšení komfortu jízdy, nejvíce je to znát na úžasně rovných českých silnicích – auto se obecně více houpe ale jízda je ladnější a méně skákavé
  • hluk uvnitř auta – neočekávejte standard dnešních nejnovějších osobních aut kdy máte na křižovatce problém poznat zda vám motor nechcípnul, ale rádio se dá poslouchat při běžné hlasitosti a hovor se spolujezdcem je také možný bez intercomu
  • klimatizace – v letních parnech je problém auto vychladit, přeci jen prostor je to poměrně velký
  • osvědčilo se mně využívání celoročních pneu GoodYear Cargo Vector, první sada mne vydržela přes 100t km
  • pokud vás auta zajímají a chcete si občas něco sami vyměnit, případně opravit je dobré sehnat si dílenskou příručku, kde najdete téměř vše a také počítejte s tím, že narazíte na nutnost využití nestandardního nářadí – ale zlaté české ručičky to zmáknou :)
  • spotřeba oleje je asi u každého motoru individuální, mně to dělá cca 1 litr na 20–25t km (zde přidávám odkaz na využívaný olej jež je cca 3–4× levnejší než ten ze značkového servisu)

Celkový dojem

Je rozhodně pozitivní. Transporter je aspoň pro mne osobně auto mnoha možností s ideální velikostí pro rodinu a volný čas. Méně pozitivním je již cena všeho kolem VW, která se dá však výrazně upravit pokud nebudete využívat značkové servisy. Pokud by byl značkový servis opravdu zárukou kvality pak si člověk řekně OK, chci mít klid tak si připlatím, nicméně tomu tak v řadě případu není a srovnatelně kvalitní náhradní díly seženete za výrazně nižší ceny.
Není to tak dlouho co se začala prodávat inovovaná řada Transporteru T5, jejíž základním tahákem je snížení objemu motorů spojeného s nižší spotřebou a údajně stejným nebo lepším výkonem. Neměl jsem zatím tu čest se novým modelem svést, ale z řady diskuzních fór vyplývá, že není vše tak hezké jak je prezentováno. Minimálně selský rozum říká jasně že 2 je méně než 2,5 :)

Výměny po sepsání článku

  • přední a zadní tlumiče + kompletní brzdy (desky i kotouče) – na tuto výměnu došlo při 224t km, všechny věci kromě předních destiček byly původní a nutno říci, že auto se po výměně velmi zklidnilo, zejména na D1 kolem Jihlavy – jediný zádrhel nastane při výměně předních tlumičů, kde dílenská příručka radí spustit celý motor a pak tlumič vyměnit – funguje i jednodušší varianta a to odmontovat z předního kola prakticky vše (viz foto) a pak tlumič vyndáte snadno.
  • žhavící svíčky – mráz v únoru 2012 dokonale prověřil schopnosti startování a pod –12 jsem již neodjel, 3 z 5 svíček byly nefunkční. Jejich výměna je oříškem i pro velmi zkušené mechaniky. V každém případě musíte rozebrat u auta přední masku a celou jí povytáhnout, čímž získáte aspoň trochu prostoru. Jedním řešením je vypustit a demontovat chladiče, pokud to chce člověk zvládnout bez toho je to o nervy, přístup je jedním slovem strašný
  • baterie – originál vydržel přes 7 let, za normálních teplot by fungovala bezproblémů dále, ale –15 v noci jí už nesvědčilo

Komentáře

1 | Zbyněk Andrýsek @ | před pěti roky

T5 dílenská příručka

Dobrý den,
předně díky za Vaše zkušenosti s T5 a chci se zeptat, zda se dá dílenská příručka někde stáhnout, nebo jste ji kupoval. Děkuji

reagovat

2 | Svach @ | před pěti roky

stáčení kotoučů

po ujetí 170000km jsem stočil přední kotouče,vyměnil destičky.Brzdí dobře,ale při sešlápnutí pedálu se chvěje volant a ozývá se duniví zvuk.Jsou kotouče špatně stočené?,neboje to jiná závada?

[1] Zbyněk Andrýsek:

reagovat

3 | Beruna @ | před pěti roky | www.beruna.cz

[2] Svach: Zkuste dotaz směřovat sem Transporter forum

reagovat

4 | Ondra | před čtyřmi roky

[2] Svach: To zni jak ABS

reagovat

5 | Troll | před třemi roky

Zrovna přemýšlím, zda Ford Transita nebo T5. Díky za pěkně sepsané praktické zkušenosti. :-)

reagovat

Připojte váš komentář!

Můžete používat Texy! syntaxi.

* Hvězdičkou jsou označeny povinné informace.

Cimrman

Kam jinam?

Mladí ochránci přírody